OBA viert samen met de stad 750 jaar Amsterdam

Gepubliceerd op: 21 juni 2024 09:30

Foto: Olga Ghanza

Op 27 oktober 2025 bestaat de stad Amsterdam 750 jaar. En dat wordt een jaar lang groots gevierd. Van 27 oktober 2024 tot en met het daadwerkelijke jubileum een jaar later. De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) draagt als maatschappelijk partner bij aan deze bijzondere mijlpaal.

Samen met de stad en haar inwoners viert de OBA de 750ste verjaardag van Amsterdam. Onze 29 bibliotheken openen de deuren voor activiteiten en (mini-)exposities. Bovendien ondersteunen we buurtinitiatieven, variërend van kleine buurtactiviteiten tot grote evenementen. Zo vieren we het jubileum in iedere buurt van Amsterdam.

‘Als maatschappelijk partner van Amsterdam 750 willen wij de band tussen de stad en haar inwoners versterken’, zegt Martin Berendse, directeur OBA. ‘Onze locaties zijn ontmoetingsplekken waar Amsterdammers samenkomen om kennis op te doen, ontmoetingen te organiseren en ideeën uit te wisselen. We zetten ons netwerk, onze kennis en middelen in om het jubileumjaar voor iedereen toegankelijk te maken.

Sietse Bakker, directeur van Amsterdam 750, zegt hierover: ‘De OBA is een ideale partner omdat zij als geen ander in staat is om de verbinding te leggen tussen de diverse gemeenschappen in de stad. Met haar 29 vestigingen is de OBA diepgeworteld in de verschillende buurten van de stad.’

Om er zeker van te zijn dat iedereen een kans krijgt om mee te vieren, werkt de OBA nauw samen met verschillende partners, waaronder Mensen Maken Amsterdam en Stichting Amsterdam 750. Deze organisaties bieden financiële ondersteuning voor activiteiten die bijdragen aan de feestelijkheden rondom Amsterdam 750 jaar

30 september: feestelijke pitchavond voor buurtinitiatieven

Bij Mensen Maken Amsterdam kunnen buurtbewoners een bijdrage tot 1500 euro aanvragen voor hun buurtinitiatief. Voorwaarde is dat het project plaatsvindt op of rondom 27 oktober 2024. Aanvragen kunnen worden ingediend van 1 juli 2024 tot en met 1 augustus 2024. Aanvragers kunnen aangeven of ze hun project live willen pitchen voor meer budget. De feestelijke pitchavond is op 30 september in het OBA Theater bij Oosterdok, tijdens Mensen Vieren Amsterdam LIVE. Voor meer informatie, bezoek mensenmakenamsterdam.nl.

Subsidie aanvragen bij Stichting Amsterdam 750

Bij de Stichting Amsterdam 750 kan subsidie worden aangevraagd voor 10.000, 20.000 of 50.000 euro. Alle ideeën zijn welkom, van sportactiviteiten voor jongeren tot buurtmaaltijden en culturele evenementen voor ouderen. Belangrijk is dat het project ook na de verjaardag van waarde blijft voor Amsterdammers. Aanvragen kunnen vanaf maandag 2 september om 9:00 worden ingediend tot het maximum is bereikt. Voor meer informatie, bezoek stichtingamsterdam750.nl.

Samen maken we van Amsterdam 750 een onvergetelijke viering, met aandacht voor jong talent, nieuwe netwerken en duurzame initiatieven voor de toekomst. Laten we samen deze bijzondere verjaardag vieren!

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen en activiteiten op: oba.nl/amsterdam750