OBA in Slotervaart heropent de deuren in nieuwe locatie Casa Sofia
De OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) opende gistermiddag de deuren van een nieuwe locatie. De bibliotheek heeft zich met een kleine, uitleenbare boekencollectie gevestigd in het gloednieuwe buurtcafé van Casa Sofia, in het benedengedeelte van zorginstelling De Open Hof in Slotervaart. Vanaf nu kunnen buurtgenoten hier ontbijten, lunchen, boeken lenen, kranten en tijdschriften lezen, vergaderen en meedoen aan verschillende workshops en activiteiten. Met deze ontwikkeling reageert de OBA op de oproep van de buurtbewoners om een eigen bibliotheek.
Breng de bieb terug!
Met de opening van een OBA-locatie in het nieuwe buurtcafé van Casa Sofia wordt gehoor gegeven aan een grote wens van de lokale bewoners: juist zij initieerden de lobby voor de heropening van een OBA-buurtplek in deze specifieke wijk in Slotervaart. Na de verhuizing van de OBA-vestiging op het Sierplein in 2019 naar de Postjesweg, miste de buurt hier namelijk een eigen OBA-stek. Door de opening van de bibliotheek in Casa Sofia in de plint van de onlangs gerenoveerde zorginstelling De Open Hof komt er weer een OBA in deze buurt bij.
Programma van, voor en door de buurt
Vanaf vandaag kunnen buurtgenoten op deze nieuwe plek in Slotervaart een bescheiden boekencollectie lenen en boeken reserveren. Daarnaast kunnen zij bij Casa Sofia terecht voor een kop koffie, ontbijt en lunch en zijn er vergaderruimtes te boeken. In samenwerking met Combiwel Buurtwerk, een organisatie die zich inzet voor uiteenlopende buurtinitiatieven in Amsterdam, worden er straks op deze nieuwe plek ook verschillende workshops en andere activiteiten ontwikkeld, sámen met de lokale gemeenschap. De OBA in Slotervaart wordt hiermee een toegankelijk herkenningspunt in de wijk van, voor en door de buurt.
Subsidiegelden voor vestigingennetwerk
De nieuwe OBA in Slotervaart wordt mogelijk gemaakt door de SPUK-gelden: een specifieke uitkering van de Rijksoverheid om landelijk het bibliothekennetwerk te verstevigen en vergaand te professionaliseren.