Meedoen met de monitor
Als je als school samenwerkt met de OBA, kies je voor een doorgaande lijn in leesplezier en leesmotivatie. Maar hoe weet je of de OBA op School aanpak een positieve verandering in gang zet? En past deze wel bij de huidige en toekomstige leerling populatie van de school? Dat meten school en bibliotheek met de Monitor.
Wat is de Monitor?
De Monitor is een digitaal instrument waarmee je via vragenlijsten een helder beeld krijgt van het leesgedrag van leerlingen thuis en op school en van de leesbevordering in de klas. Daarnaast geeft de Monitor ook inzicht in informatievaardigheden, leesmotivatie en de schoolbibliotheek. Zo krijg je een compleet beeld van het leesklimaat op school: wat werkt, en waar liggen kansen voor verbetering? Hiervoor gebruiken we bij de OBA de landelijke Monitor van BoekStart in de Kinderopvang en de Bibliotheek op School (dBoS). De monitor is geen wetenschappelijk instrument en is niet bedoeld om effectiviteit aan te tonen of een programma te evalueren.
Wat meten we?
De monitor bestaat uit digitale vragenlijsten en meet onder andere:
Leesmotivatie van leerlingen. Hoe leuk vinden de leerlingen het om een boek te lezen? Zijn er verschillen per klas? En welke activiteiten dragen bij aan meer leesplezier? Bekijk hier een voorbeeld van een vraag.
Leen- en leesgedrag van leerlingen. Hoe staat het met de diversiteit van wat er gelezen wordt? Lezen ze ook wel eens een gedichtenbundel? Worden ze uitgedaagd om nieuwe thema's te ontdekken? Wat werkt daarbij goed en minder goed?
Informatievaardigheden van leerlingen. Hoe is het gesteld met de digitale geletterdheid van de leerlingen en studenten?
Leesbevorderend gedrag van docenten. Hoe competent voelen we ons als leesbevorderaar? Wat heeft het team nodig? En welke activiteiten zouden we ons meer eigen kunnen maken voor nóg meer leesplezier?
Of de collectie toereikend is. Sluit de collectie in de schoolbibliotheek voldoende aan bij de wensen en behoeften van de leerlingen en studenten?
Meten gedurende het schooljaar
Iedereen aan boord! We zorgen er samen voor dat het team gemotiveerd is de vragenlijst in te vullen. Zo maken we het resultaat van onze inspanningen voor meer leesplezier tastbaar.
Wat doet de OBA?
- De leesmediaconsulent richt de omgeving van de monitor zodanig in dat jullie school kunnen deelnemen aan de monitor.
De leesmediaconsulent informeert de teamleden over doel en inhoud van de monitor.
Wat doet de OBA?
- De leesmediaconsulent adviseert de leescoördinator over het motiveren van team en leerlingen om de leesmonitor in te vullen
- De leesmediaconsulent geeft een demo over het afnemen van de vragenlijsten onder leerlingen/studenten.
Wat doet de school?
- Alle leraren vullen de vragenlijst in (tijdsindicatie: 1 uur)
- Leerlingen vullen de vragenlijst in
Po: leerlingen van groep 5 t/m 8
Vo: leerlingen van het eerste en tweede leerjaar vmbo
Mbo: alle leerlingen
VVE: de kinderen vullen geen vragenlijsten in.
Tijdsindicatie: 30 minuten per leerling/student
Met de analyse van jullie data kunnen we samen de doelen en werkwijze vaststellen voor de aankomende periode. Zo werken we effectief en duurzaam aan meer leesplezier.
Wat doet de OBA?
- De OBA leesmediaconsulent analyseert jullie monitor resultaten, en maakt hier een heldere presentatie van.
- De leesmediaconsulent zal de resultaten aan jullie terugkoppelen.
Wat doet de school?
- Samen met de leesmediaconsulent wordt het leesplan bijgewerkt. Welke doelen hebben (meer) aandacht nodig? Welke nieuwe acties kunnen we bedenken voor komend schooljaar?
De monitor als gespreksstarter
Hoe staat het met de diversiteit van wat we (voor-) lezen in de klas? Lezen we écht vaker en langer in de klas? Hoe leuk vinden de leerlingen of studenten het om te lezen, en wat zijn de verschillen per klas? Zien we daar beweging in? De uitkomsten van de monitor maken leesbevordering en leesplezier tastbaar en dat is razend interessant. Het leidt doorgaans tot inspirerende gesprekken over lezen en leesbevordering. Zo draagt het positief bij aan een goed leesklimaat op school.
Veelgestelde vragen
Voor inhoudelijke vragen kun je terecht bij jullie leesmediaconsulent. Voor technische ondersteuning kun je een e-mail sturen naar helpdeskbo@mdbos.nl.
Over de vragenlijsten voor leerlingen en studenten
Over de vragenlijsten voor professionals
Overige vragen
De resultaten van de monitor gaven ons veel meer richting en focus bij het bepalen van het leesbeleid op onze school.
Frans
Docent die en die school
Landelijke resultaten van de monitor
De landelijke resultaten geven inzicht in wat er al goed gaat en waar nog winst te halen is in de samenwerking tussen onderwijs en bibliotheek. Download hier de verkorte landelijke rapportages per onderwijstype.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Nooit meer iets missen? Meld je aan voor een nieuwsbrief van de OBA en ontvang ons laatste nieuws, boekentips, activiteiten en nog veel meer in je mailbox.