Meedoen met de monitor

Als je als school samenwerkt met de OBA, kies je voor een doorgaande lijn in leesplezier en leesmotivatie. Maar hoe weet je of de OBA op School aanpak een positieve verandering in gang zet? En past deze wel bij de huidige en toekomstige leerling populatie van de school? Dat meten school en bibliotheek met de Monitor.

OBA School kinderen met laptop en juf

OBA School juf en meester overleggen in de klas

Wat is de Monitor?

De Monitor is een digitaal instrument waarmee je via vragenlijsten een helder beeld krijgt van het leesgedrag van leerlingen thuis en op school en van de leesbevordering in de klas. Daarnaast geeft de Monitor ook inzicht in informatievaardigheden, leesmotivatie en de schoolbibliotheek. Zo krijg je een compleet beeld van het leesklimaat op school: wat werkt, en waar liggen kansen voor verbetering? Hiervoor gebruiken we bij de OBA de landelijke Monitor van BoekStart in de Kinderopvang en de Bibliotheek op School (dBoS). De monitor is geen wetenschappelijk instrument en is niet bedoeld om effectiviteit aan te tonen of een programma te evalueren.

Wat meten we?

De monitor bestaat uit digitale vragenlijsten en meet onder andere:

Leesmotivatie van leerlingen. Hoe leuk vinden de leerlingen het om een boek te lezen? Zijn er verschillen per klas? En welke activiteiten dragen bij aan meer leesplezier? Bekijk hier een voorbeeld van een vraag.

Leen- en leesgedrag van leerlingen. Hoe staat het met de diversiteit van wat er gelezen wordt? Lezen ze ook wel eens een gedichtenbundel? Worden ze uitgedaagd om nieuwe thema's te ontdekken? Wat werkt daarbij goed en minder goed?

Informatievaardigheden van leerlingen. Hoe is het gesteld met de digitale geletterdheid van de leerlingen en studenten?

Leesbevorderend gedrag van docenten. Hoe competent voelen we ons als leesbevorderaar? Wat heeft het team nodig? En welke activiteiten zouden we ons meer eigen kunnen maken voor nóg meer leesplezier?

Of de collectie toereikend is. Sluit de collectie in de schoolbibliotheek voldoende aan bij de wensen en behoeften van de leerlingen en studenten?

Meten gedurende het schooljaar

1. Voorbereiding Monitor
september - oktober

Iedereen aan boord! We zorgen er samen voor dat het team gemotiveerd is de vragenlijst in te vullen. Zo maken we het resultaat van onze inspanningen voor meer leesplezier tastbaar.

Wat doet de OBA?

  • De leesmediaconsulent richt de omgeving van de monitor zodanig in dat jullie school kunnen deelnemen aan de monitor.  
  • De leesmediaconsulent informeert de teamleden over doel en inhoud van de monitor.

2. Afname vragenlijsten
november - december
De vragenlijsten van de monitor staan voor jullie klaar in een online surveyprogramma. Nu begint het échte werk. Jullie leesmediaconsulent ondersteunt jullie hierbij. 


Wat doet de OBA?

  • De leesmediaconsulent adviseert de leescoördinator over het motiveren van team en leerlingen om de leesmonitor in te vullen 
  • De leesmediaconsulent geeft een demo over het afnemen van de vragenlijsten onder leerlingen/studenten.


Wat doet de school?

  • Alle leraren vullen de vragenlijst in (tijdsindicatie: 1 uur)
  • Leerlingen vullen de vragenlijst in
    Po: leerlingen van groep 5 t/m 8
    Vo: leerlingen van het eerste en tweede leerjaar vmbo
    Mbo: alle leerlingen
    VVE: de kinderen vullen geen vragenlijsten in.
    Tijdsindicatie: 30 minuten per leerling/student
3. Rapportage en Analyse
maart - mei

Met de analyse van jullie data kunnen we samen de doelen en werkwijze vaststellen voor de aankomende periode. Zo werken we effectief en duurzaam aan meer leesplezier.

Wat doet de OBA?

  • De OBA leesmediaconsulent analyseert jullie monitor resultaten, en maakt hier een heldere presentatie van.
  • De leesmediaconsulent zal de resultaten aan jullie terugkoppelen.


Wat doet de school?

  • Samen met de leesmediaconsulent wordt het leesplan bijgewerkt. Welke doelen hebben (meer) aandacht nodig? Welke nieuwe acties kunnen we bedenken voor komend schooljaar?
OBA School juf en meester in de klas

De monitor als gespreksstarter

Hoe staat het met de diversiteit van wat we (voor-) lezen in de klas? Lezen we écht vaker en langer in de klas? Hoe leuk vinden de leerlingen of studenten het om te lezen, en wat zijn de verschillen per klas? Zien we daar beweging in? De uitkomsten van de monitor maken leesbevordering en leesplezier tastbaar en dat is razend interessant. Het leidt doorgaans tot inspirerende gesprekken over lezen en leesbevordering. Zo draagt het positief bij aan een goed leesklimaat op school.

Veelgestelde vragen

Voor inhoudelijke vragen kun je terecht bij jullie leesmediaconsulent. Voor technische ondersteuning kun je een e-mail sturen naar helpdeskbo@mdbos.nl.

Over de vragenlijsten voor leerlingen en studenten

Over de vragenlijsten voor professionals

Overige vragen

De resultaten van de monitor gaven ons veel meer richting en focus bij het bepalen van het leesbeleid op onze school.

Frans

Docent die en die school

Landelijke resultaten van de monitor

De landelijke resultaten geven inzicht in wat er al goed gaat en waar nog winst te halen is in de samenwerking tussen onderwijs en bibliotheek. Download hier de verkorte landelijke rapportages per onderwijstype.

Primair onderwijs

Landelijke rapportage dBos primair onderwijs 2024-2025

Download

Voortgezet onderwijs

Landelijke rapportage dBos voortgezet onderwijs 2024-2025

Download

Middelbaar beroepsonderwijs

Landelijke rapportage dBos mbo 2024-2025

Download

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Nooit meer iets missen? Meld je aan voor een nieuwsbrief van de OBA en ontvang ons laatste nieuws, boekentips, activiteiten en nog veel meer in je mailbox.

Schrijf je in
Open in a new window