De grote Britse acteur Michael Caine in misschien wel de allerbeste rol van zijn roemruchte carrière: hij schittert in dit verhaal over een Londense gangster die naar zijn geboortestad in het noordoosten van Engeland terugkeert om de moord op zijn broer te onderzoeken — en te wreken.
Get Carter (1971), geregisseerd door Mike Hodges, werd in 2004 uitgeroepen tot beste Britse film aller tijden. Dat was enigszins verrassend, maar inmiddels kunnen we zeggen: dubbel en dwars verdiend. Het verhaal schetst een indringend beeld van de klassenmaatschappij waarin de grenzen tussen onder- en bovenwereld poreus blijken. Dat maakt Jack Carter (Caine) tot zo’n fascinerend personage. In het Londense misdaadwijk Soho leert hij dat een maatpak je allerminst tot gentleman maakt; en terug in zijn geboortestad Newcastle word hij met de neus op de feiten gedrukt, namelijk dat de grootste boeven uit de zogenaamde upper class komen.
Een belangrijke reden voor de roem en populariteit van
Get Carter is het bronmateriaal: de gelijknamige bestseller van Ted Lewis (1940 — 1982), grondlegger van de moderne Britse noir-literatuur. Door het succes van de film werd Lewis’ werk in recente jaren vele malen herdrukt. Inmiddels wordt hij behalve als cult-auteur beschouwd als literair schrijver die op ongeëvenaarde wijze in zijn werk machtsmachinaties blootlegt in de moderne, kapitalistische maatschappij.
Om dit alles te duiden schuift literair criticus Xandra Schutte, hoofdredacteur van
De Groene Amsterdammer, in het OBA Theater aan in onze talkshow. Daarnaast is de Cinema Literair Band van de partij met een eigen compositie gebaseerd op de beroemde Get Carter-soundtrack van jazz pianist Roy Budd.
Get Carter maakt dit najaar deel uit van de Cinema Literair serie 'Macht is alles', 5 verhalen over het recht van de sterkste. Meer informatie is te vinden op de
Cinema Literair pagina.
Deze film is in september in het OBA-theater vertoond. Het gesprek van Gawy Keyser met Xandra Schutte kan je online terugkijken via YouTube