Mokum Maakcoalitie verlicht lerarentekort met maaklessen aan ruim 200 Amsterdamse kinderen
16 februari 2022 | Ruim tweehonderd kinderen verdeeld over negen klassen op drie verschillende STAIJ-scholen – Daltonschool de Meer, 8e Montessorischool en basisschool de Dapper – krijgen sinds januari twee uur per week maakonderwijs uit het aanbod van drie partners uit de Mokum Maakcoalitie: Maakplaats 021, Nemo Science Museum en Lekkersamenklooien. De maaklessen bieden enerzijds een verrijking van het onderwijscurriculum, en anderzijds zorgen ze voor werkdrukverlaging bij leraren.
De lessen bestaan uit ontwerpen, maken, bouwen, experimenteren en ontdekken, waarbij de kinderen zelf aan de slag mogen onder leiding van bevlogen vakdocenten. Zo bouwen de kinderen met Strawbees ruimtelijke vormen, robotkostuums en bruggen voor de stad Amsterdam. Of experimenteren ze met de Little bits en gaan ze het avontuur aan om voor het eerst zelf te leren programmeren. Het doel? Het bouwen van een bewegende machine gebaseerd op hun eigen behoeften. Tenslotte komt ook de techniek van mechanica en tandwielen aan bod – de kinderen verbeelden hun eigen verhaal in een werkende automata met bewegend beeld.
De acht vakdocenten van Cultura Nederland, die de lessen geven, worden getraind door de Mokum Maakcoalitie. Op donderdag 17 februari vindt de tweede trainingsdag plaats, waarin de didactiek en de maakprogramma’s van NEMO Science Museum centraal staan. De opgedane kennis wordt na de voorjaarsvakantie meteen toegepast: de vakdocenten gaan dan met de kinderen ‘tinkeren’, een methode waarbij kinderen al makend leren ‘denken met hun handen’. Ze gaan daarbij o.a. tekenmachines bouwen, een knikkerbaan maken, de techniek van pneumatiek ontdekken en zelf lampjes bouwen.
De ‘tinker’-lessen lopen door tot aan de meivakantie. Daarna volgt de laatste training, waarin de vakdocenten door denker en maker Astrid Poot getraind worden in de didactiek en maakprogramma's van Lekkersamenklooien. Zo maken de leerlingen tot aan de zomer kennis met een grote verscheidenheid aan maaklessen.
Met de maaklessen creëert de Mokum Maakcoalitie een rijke leeromgeving waarin jonge Amsterdammers hun creatieve, sociale, culturele, digitale en techn(olog)ische vermogens kunnen ontwikkelen. Zo biedt zij kinderen en jongeren de vaardigheden die onmisbaar zijn in het vormgeven van een nieuwe wereld. Het aanbieden van maakonderwijs zorgt daarnaast ook voor werkdrukverlaging bij de leerkrachten en biedt een uitkomst voor het lerarentekort.
De pilot wordt gemonitord en geëvalueerd door de Hogeschool van Amsterdam en daarna uitgerold naar meer scholen. Interesse in maaklessen op school? Neem contact op met José Remijn (j.remijn@oba.nl).
De PlusKlas is een samenwerking tussen de Mokum Maakcoalitie en de Burgemeester de Vlugtschool, en komt tot stand met steun van Stadsdeel Nieuw-West / Gemeente Amsterdam. De Mokum Maakcoalitie bestaat uit: OBA, de Waag, Pakhuis de Zwijger, Hogeschool van Amsterdam. NEMO Science Museum, Cinekid, The Beach, Designathon Works, Lekkersamenklooien, NewTechKids, Cultura Nederland, Next Nature Network en de W&T kennismakelaars van de gemeente Amsterdam.