Maakplaats CC Amstel: Kinderen bouwen Nieuw Babylon in Virtual Reality
Het is het jaar 2046. Robots printen nieuwe steden. Drones vliegen af en aan. Mike verhuist naar Nieuw Babylon, waar iedereen altijd online is. Hoe deze virtuele stad uit het kinderboek van Marco Kunst eruit ziet? In de Maakplaats van OBA CC Amstel bouwden we Nieuw Babylon in virtual reality!
Wat is 3D-ontwerp? En wat kun je met VR? De 12 deelnemende kinderen aan het zomervakantieprogramma Ontwerp de wereld van Offline op 13, 14 en 15 augustus, weten het wel: van iets dat plat is, maak je iets waar je omheen kunt lopen, zo vertelt Kick (9). En met een VR-bril op kunnen oude mensen die niet meer kunnen reizen, toch de wereld zien, weet Marijne (10).
Boodschap van schrijver Marco Kunst
Maar dat gaan we vandaag niet doen. Vandaag hebben we een belangrijke missie: kinderboekenschrijver Marco Kunst heeft een videoboodschap voor ons. Tijdens de Kinderboekenweek zal hij in OBA Oosterdok voorlezen uit zijn boek Offline. Maar hij zoekt nog beelden van de stad Nieuw Babylon. En daar is onze hulp voor nodig. Samen met coaches Anke, Dido en Roel gaan we de komende drie dagen de wereld van Offline ontwerpen en coderen en gaan we geluiden opnemen die daarbij passen.
Nieuw Babylon
Wat kom je allemaal tegen in zo’n hypermoderne stad? Terwijl we rondom de (offline!) landkaart van Nieuw Babylon zitten, leest coach Dido een spannend fragment voor uit het boek. We mogen allemaal tekenen wat we horen. Even blijft het vel leeg, maar zodra er drones voorbij komen vliegen, gaan al snel de stiften op het papier. Langzaam verschijnen de contouren van deze virtuele wereld. Het huis van hoofdpersoon Mike is vooral groot, futuristisch en felgekleurd. We komen een holbewoner tegen met een VR-bril, een teleportaal waardoor je in een andere wereld terechtkomt, een VR-dierentuin en – heel belangrijk – de pizzaboom. Na het tekenen gaan we aan de slag met het digitaal creëren van de mensen, dieren en gebouwen van Nieuw Babylon. Dat doen we met de digitale leeromgeving van CoSpaces, waarin kinderen op een toegankelijke manier een 3D-wereld kunnen bouwen. Verder verklappen onze coaches niet te veel, dat moeten we maar lekker zelf gaan uitproberen.
Zelf programmeren in CoSpaces
Op de tweede dag leren we van Anke en Dido hoe we de elementen kunnen programmeren die we op dag 1 in CoSpaces hebben gebouwd. Door blokken van verschillende kleuren, die elk een eigen betekenis hebben, te combineren en in elkaar te haken als puzzelstukjes, schrijf je een instructie voor de mensen en dieren in jouw wereld. Zo zorg je ervoor dat die bijvoorbeeld gaan bewegen. Sam (9) is thuis al verdergegaan en heeft een stadsplein met pizzeria, brandweer en politie gebouwd. Hij heeft al vaker geprogrammeerd: ‘Ik wil later gamemaker worden, ik ben al aan het oefenen met Python.’ Wat is dat? ‘Een echte programmeertaal!’ Sjef (9) heeft al vier verschillende scènes gecodeerd: in de stad, in huis, in de natuur en in de achtbaan. Hij vond het coderen best moeilijk: ‘Je moet steeds goed nadenken over de volgende stap.’
Een soundscape boetseren
Terwijl Sam en Kick discussiëren of de pizzeria een noodzakelijke voorziening is in Nieuw Babylon, is Lily (9) samen met coach Roel een soundscape aan het opnemen: een geluidskunstwerk. Net als dat je met boetseren klei kunt modelleren, uit elkaar kunt trekken en weer in elkaar kunt zetten, kan dat met geluid ook, legt Roel uit. Lily heeft met behulp van geluidseffecten een spookachtig geluid gemaakt, dat past bij het gezonken schip in haar stad. James (11) is een wereld aan het maken waarin vooral natuur een rol speelt. Daar past juist een rustige soundscape bij. Roel adviseert James om bijvoorbeeld met papier te spelen. Zo ontstaat zomaar het geluid van robotkrekels. Bij het beluisteren van alle geluiden aan het einde van de les valt op hoe divers onze kunstwerken zijn: van abstract tot helder, van instrumentaal tot vocaal en van rustgevend tot lekker druk.
Eindelijk mag de VR-bril op
Op de derde dag is het dan zover: we gaan Nieuw Babylon bekijken in virtual reality! We mogen allemaal een kijkje nemen in onze eigen wereld door één van de VR-brillen op te zetten. Belangrijke regel: niet lopen met een VR-bril op, want anders loop je ergens tegenaan – ervaring spreekt. Rondlopen in een door jou gebouwde wereld leidt bij alle deelnemers tot opwinding en plezier, en soms ook tot teleurstelling. Want dat wat jij in CoSpaces hebt geprogrammeerd, werkt in VR soms niet helemaal zoals je had bedacht. Daar komt ook Siem (11) achter en snel rent hij terug naar zijn computer om de code nog een beetje aan te passen. In Nieuw Babylon is alles perfect!
Wil jij ook de VR-werelden van Sjef, Lily, Zayden, Santi, Sam, James, Kick, Siem, Marijne, Lars, Mauvi en Rae bekijken? Stap in Offline en kom naar de opening van de Kinderboekenweek op woensdag 2 oktober in OBA Oosterdok!
We mogen allemaal tekenen wat we horen. Even blijft het vel leeg, maar zodra er drones voorbij komen vliegen, gaan al snel de stiften op het papier. Langzaam verschijnen de contouren van deze virtuele wereld.
Op de tweede dag leren we van Anke en Dido hoe we de elementen kunnen programmeren die we op dag 1 in CoSpaces hebben gebouwd.
Net als dat je met boetseren klei kunt modelleren, uit elkaar kunt trekken en weer in elkaar kunt zetten, kan dat met geluid ook, legt Roel uit.
Op de derde dag is het dan zover: we gaan Nieuw Babylon bekijken in virtual reality! We mogen allemaal een kijkje nemen in onze eigen wereld door één van de VR-brillen op te zetten.