Top 10 | Duitse toptitels
Duitsland staat dit jaar centraal tijdens de Boekenweek. Een mooie aanleiding om tien bijzondere titels uit de recente Duitse, in het Nederlands vertaalde, literatuur te delen.
1.
Bernhard Schlink | De vrouw op de trap
Een 57-jarige advocaat stuit tijdens een werkbezoek aan Sydney onverwacht op een schilderij dat in zijn leven een belangrijke rol heeft gespeeld. Als jonge advocaat bemiddelde hij namelijk in een conflict tussen de schilder Karl Schwind en de rijke fabrikant Peter Gundlach en diens vrouw Irene (de geportretteerde) om het eigendomsrecht van het schilderij. Hij werd opslag verliefd op Irene en hielp haar het schilderij te bemachtigen, waarna ze meteen uit zijn leven verdween. Nu gaat hij weer op zoek naar Irene.
Deze titel is ook als e-book te leen.
2.
Maxim Leo | Rode liefde
Voor de eerste generatie was de stichting van de DDR een maatschappelijke droom. Aan de hand van zijn familiegeschiedenis, gesprekken met zijn ouders en grootouders en archiefmateriaal, beschrijft Maxim Leo in Rode liefde de verwachtingen en de hoop op een nieuw Duitsland. Het verhaal gaat over idealen, maar laat ook op onthutsende wijze zien hoe de DDR was voor de kinderen: hun twijfels en hoe zij zich probeerden te ontworstelen aan de socialistische droom.
Deze titel is ook als e-book te leen.
3.
Sherko Fatah | De dief van Bagdad
De naïeve jongeman Anwar woont in de jaren dertig in Bagdad. Hij droomt ervan een belangrijk iemand te zijn, maar voelt zich een niemand. Hij gaat inbreken bij rijke joden, komt in contact met de fascistische jeugdorganisatie in Irak en met de grootmoefti van Jeruzalem, die de joden het land uit wil hebben. Anwar wordt zijn lijfwacht en belandt met hem tijdens deTweede Wereldoorlog in Berlijn. De grootmoefti stuurt Anwar met de Waffen-SS naar het oostelijk front, waar hij meedoet aan de moorden op Russische partizanen.
4.
Zsuzsa Bánk | De lichte dagen
In de jaren zestig sluiten de meisjes Seri en Aja en de jongen Karl in een Zuid-Duits provinciestadje een vriendschap voor het leven. Ze brengen hun kinderjaren door in de tuin van Aja, die samen met haar moeder in een barak woont. Hun onbedorven kinderwereld vertoont al snel de eerste barsten. Seri’s vader is vlak na haar geboorte overleden en Aja’s Hongaarse vader komt haar slechts één keer per jaar opzoeken. Karl heeft zijn jongere broertje verloren, dat op een dag bij een vreemde in de auto is gestapt en nooit meer is teruggekomen. Wanneer Seri, Aja en Karl naar Rome vertrekken om te studeren, wordt de Eeuwige Stad een keerpunt in hun levensgeschiedenis en hun verblijf daar een vuurproef voor hun vriendschap.
5.
Julia Franck | Rug aan rug
Oost-Berlijn, eind jaren vijftig. Nadat Käthe als jodin de nazitijd heeft overleefd, kiest ze hoopvol voor het communistische Duitsland. Maar haar onvoorwaardelijke engagement heeft een keerzijde: tegenover haar eigen kinderen is ze afstandelijk en kil. Ze heeft geen oog voor Ella’s kwetsbare eenzaamheid en ook niet voor het verlangen naar liefde van Thomas. De kinderen groeien op met alleen elkaar als houvast in het leven, rug aan rug en toch alleen. Terwijl Ella haar toevlucht zoekt in ziekte en af ten toe opstandig is, probeert Thomas zich aan te passen aan de wensen van zijn moeder. Met steeds meer moeite verdraagt hij de vernederingen.
Deze titel is ook als e-book te leen.
6.
Katja Petrowskaja | Misschien Esther
Verbijsterd, zo voelt Katja Petrowskaja zich als ze aan haar familie denkt. De meeste leden ervan leven alleen voort als naam, slechts een handjevol heeft de twee ergste rampen van de twintigste eeuw overleefd, het stalinisme en het nazisme. Katja Petrowskaja probeert de verkruimelde familie te redden van een naamloos verleden, ze schraapt via gesprekken, archiefonderzoek en reizen stukjes en beetjes bijeen van wat ook háár geschiedenis is. Ze probeert er een samenhangend geheel van te maken en legt zo het ene na het andere drama vast, van showprocessen onder Stalin tot de gruwelijke moordpartij door de nazi’s in het ravijn Babi Jar in Kiev. En ze geeft de mensen die er niet langer zijn een gezicht.
7.
Wolfgang Herrndorf | Tsjik
De 14-jarige Maik (ik-figuur) is ongelukkig. De zomervakantie is begonnen en zijn grote liefde, Tatjana, heeft bijna iedereen uit de klas uitgenodigd op haar verjaardagsfeest, maar hem niet. Zijn moeder moet naar een kliniek voor haar alcoholverslaving en zijn vader gaat op zakenreis met zijn secretaresse. Saai en somber, totdat Tsjik, een medescholier van Russische komaf, bij hem langskomt met een gestolen Lada en hem vraagt mee te gaan naar zijn familie in Moldavië.
Deze titel is ook als e-book te leen.
8.
Sarah Kuttner| Stuk
Wie slim en aantrekkelijk is mag hoge eisen stellen, ook aan zichzelf, vindt Karo. Maar als ze haar te vanzelfsprekende relatie beëindigt en haar baan verliest, valt ze toch in een diep gat. Haar leven ligt weer voor haar open, maar ze ziet het helemaal niet meer zitten en wordt depressief. Een depressie is een fucking event, beaamt haar, overigens zeer aantrekkelijke, psychiater. Samen met hem trekt ze ten strijde tegen haar depressie.
9.
Uwe Timm | De macht van begeerte
De failliete softwareondernemer Christian Eschenbach (50) kijkt terug op zijn leven. Gescheiden van zijn echtgenote en dochter leefde hij jarenlang samen met de Poolse zilversmid Selma totdat Anna zijn geliefde wordt. Ook deze stormachtige relatie eindigt met het vertrek van Anna naar Amerika. Op een dag keert Anna, die zijn leven al eerder op zijn grondvesten deed trillen, terug.
10
Olga Grjasnowa | Een Rus is iemand die van berken houdt
Masja Kogan is zelfverzekerd, flexibel en staat steeds klaar om te vertrekken. Op haar elfde vluchtte ze tijdens de bloederige Armeense pogroms naar Duitsland, waar ze geconfronteerd werd met de sprakeloosheid die eigen is aan migratie. Nu spreekt ze vloeiend vijf talen. Ze is ambitieus en weet wat ze wil, maar het trauma uit haar jeugd blijft haar achtervolgen. Tot grote spijt van haar vriend Elias. Maar dan wordt Elias ernstig ziek en noch het konijn dat Masja koelbloedig offert, noch een operatie kan hem redden. Wanhopig vlucht ze naar Israël, waar haar verleden haar onherroepelijk inhaalt.