makkelijker-inloggen-in-al-je-bibliotheek-accounts
Alle openbare bibliotheken werken sinds kort met één inlogsysteem. Waarom is dat goed nieuws? Omdat jij nu één account hebt waarmee je inlogt bij de OBA én de Online Bibliotheek. Je hoeft dus niet meer opnieuw in te loggen als als je een e-book of luisterboek wil lenen. Ook lenen bij een andere openbare bibliotheek wordt makkelijker. Handig toch?
Veelgestelde vragen
Waarom doen we dit?
Het korte antwoord: het is handiger. Veel OBA-leden vinden het lastig om in te loggen bij de online bibliotheek of om te lenen bij andere bibliotheken.
Het lange antwoord: in 2021 besloten de gezamenlijke bibliotheken een gemeenschappelijk inlogsysteem in te voeren. In dat systeem krijgt iedere bibliotheekgebruiker één inlogaccount. Zo wordt de toegang tot lokale en landelijke digitale bibliotheekdiensten vereenvoudigd.
Voor welke OBA-leden geldt dit?
De inlogaccounts van alle OBA-leden zijn overgezet naar het nieuwe, landelijke inlogsysteem. Hieronder vallen ook de inlogaccounts van gratis lidmaatschappen en van instellingsabonnementen. Er verandert niets aan het lidmaatschap en de daaraan gekoppelde rechten.
Wat verandert er voor mij?
Veel blijft gelijk. Je logt met één account in bij de OBA, de Online bibliotheek en andere openbare bibliotheken in Nederland. Je kunt blijven inloggen via Openbare Bibliotheek Amsterdam en je kunt je OBA-pas(sen) blijven gebruiken.
De werkwijze met het uitleen-/inleverapparaat blijft hetzelfde. Het gebruik van de publiekspc's en het (wifi)printen in de OBA blijft ook hetzelfde. Het wachtwoord voor publiekspc’s en (wifi)printen kan je aanpassen in ‘mijn bibliotheek’ op oba.nl. Onder het kopje "persoonlijke gegevens" staat de optie “Wijzig wachtwoord publiekspc´s, printen". Wanneer je als OBA-lid hierop klikt verschijnt een pop-up om het wachtwoord te wijzigen.
Hoe krijg ik mijn nieuwe inlogaccount?
Dit gaat automatisch. De inloggegevens van bestaande leden worden automatisch overgezet naar het nieuwe, landelijke systeem. Daarbij worden gebruikersnaam, wachtwoord en e-mailadres overgenomen.
Als iemand uit een andere bibliotheek jouw gebruikersnaam heeft, dan wordt je pasnummer je gebruikersnaam. Je ontvangt daarover een melding via e-mail.
Wat gebeurt er als jullie mijn e-mailadres niet hebben?
Als je account geen e-mailadres heeft, wordt bij de overgang naar het nieuwe inlogsysteem een inlogaccount aangemaakt zonder e-mailadres. Bij de eerste inlog krijg je eenmalig de vraag om alsnog een e-mailadres op te geven. Dat is niet verplicht. Realiseer je wel dat je zonder e-mailadres niet zelf een vergeten wachtwoord of gebruikersnaam kunt opvragen. Ook ontvang je geen serviceberichten over uitleningen en reserveringen. Daarvoor moet je dan contact opnemen met de OBA Klantenservice.
Wat als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
Klik op 'wachtwoord vergeten' en vul je mailadres in. Je kunt je wachtwoord nu opnieuw instellen.
Houd ik hetzelfde wachtwoord?
Ja, tijdens de migratie wordt je huidige wachtwoord ongewijzigd overgezet naar het nieuwe inlogsysteem. Dat zal op een veilige manier (encrypted) gebeuren.
Wil je je wachtwoord veranderen? Dan kan dat natuurlijk gewoon via Mijn Omgeving.
Wat zijn de eisen voor een nieuw wachtwoord?
Het nieuwe systeem heeft strengere eisen voor je wachtwoord dan het huidige. Je huidige wachtwoord wordt ongewijzigd overgezet. Als je daarna je wachtwoord wil aanpassen, moet het voldoen aan deze eisen:
- minimaal 8 tekens lang
- 1 kleine letter
- 1 hoofdletter
- 1 cijfer
- 1 speciaal teken (bijvoorbeeld !@#$%^&*).
Hoe zit het met mijn privacy?
Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om je privacy te waarborgen. Ten eerste krijg je het volledige beheer over het inlogaccount, en kan je zelf alle gegevens aanpassen of eventueel het inlogaccount zelf verwijderen. Het nieuwe inlogsysteem is uitvoerig onderzocht door privacy-deskundigen en voldoet volledig aan de AVG. Ook zijn er succesvol testen uitgevoerd op toegankelijkheid en security, om er zeker van te zijn dat het systeem veilig is.
Welke bibliotheken doen mee?
Alle openbare bibliotheken en de Koninklijke Bibliotheek gaan het nieuwe inlogsysteem gebruiken. Dat gebeurt stapsgewijs. In januari 2024 stapten de eerste bibliotheken over, eind juni 2024 is de OBA aan de beurt..
Ga ik als gastlener ook over?
Als gastlener ben je lid van een andere bibliotheek, maar leen je ook bij de OBA. Jouw gegevens worden door je eigen bibliotheek meegenomen naar het nieuwe ledensysteem. Vraag je bibliotheek wanneer de overstap naar het nieuwe inlogsysteem plaatsvindt.
Staat je vraag er niet bij?
Stuur een e-mail naar klantenservice@oba.nl.