Hulp in de digitale wereld
Steeds meer zaken regelen we digitaal. Van boodschappen bestellen tot belastingaangifte doen. De ene keer is het eenvoudig, een andere keer struikel je over de complexiteit. Dat je net een lang formulier hebt ingevuld, en dat je dan foutmeldingen krijgt, of alle antwoorden ineens gewist zijn. Of, wat je ook doet, je maar niet ingelogd raakt bij DigiD. Voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, ligt frustratie op de loer.
Meer en meer mensen vinden het lastig om hun weg te vinden in de digitale wereld. De Openbare Bibliotheek Amsterdam organiseert vanuit 17 vestigingen Hulp bij digitaal: begeleiding en ondersteuning bij het vinden van de juiste route op de digitale snelweg.Thierry Schneiders helpt als medewerker Digitale Basisvaardigheden inwoners van Amsterdam-West met alle vragen over de digitale wereld. In de digitale wereld gelden andere regels dan in de ‘gewone’ wereld en niet iedereen begrijpt wat de regels zijn en hoe ze deze moeten volgen. Bij de OBA kunnen mensen terecht om er meer van te begrijpen. Gratis en zonder afspraak. Want nog meer drempels: daar hebben we géén behoefte aan.
Waarom is het belangrijk dat er hulp is hiervoor?
'Naar schatting is zo’n 22 procent van de Amsterdammers (ongeveer 195.000 personen) niet digitaal vaardig genoeg om zaken te doen met de overheid. Maar zij hebben daarnaast vaak ook moeite met andere digitale vaardigheden. Daar komt bij dat telefonische helpdesks van overheden en bedrijven niet altijd in de gelegenheid zijn om deze mensen uitgebreid en persoonlijk te helpen. Toen in coronatijd bleek dat hier wel behoefte aan was, kregen bibliotheken vanuit de overheid de opdracht om in dat gat te springen, door een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) aan te bieden. Die opdracht hebben we ruim genomen en dus bieden we Hulp bij digitaal. En wij merken: voor veel mensen is dit een luxe en een verademing. Want dan is er een plek waar je gewoon naartoe kunt, die voor iedere Amsterdammer bereikbaar is.’
Wat is het voornaamste doel van deze hulp?
'We zijn een gids in de digitale jungle. Om te beginnen helpen we mensen te begrijpen hoe de digitale wereld werkt. Ook geven we uitleg als ze brieven of e-mails krijgen van de overheid of andere organisaties, waarin wordt gevraagd digitaal gegevens in te voeren. We laten het liefst mensen zoveel mogelijk zelf doen. Dit zorgt voor meer zelfredzaamheid. Ze krijgen het vertrouwen dat ook zij het echt wel kunnen en dat er niets mis gaat.'
Hoe verloopt het contact?
'Wat goed is om te beseffen is dat niet iedereen goed Nederlands of Engels spreekt. Daar moeten ik en mijn collega’s oplossingen voor bedenken. En soms is een snelle oplossing niet voor handen, waar dat, heel logisch ook, wel eens wordt verwacht. Dan moet je een beetje geduld met elkaar hebben. Gelukkig komen we er uiteindelijk bijna altijd samen uit en vinden we hoe dan ook een oplossing, hoe lastig het digitale probleem ook is.’
Heb je een voorbeeld?
'Sonja wilde graag haar DigiD op zowel haar telefoon als haar tablet gebruiken. Ze had alleen bij geen beide apparaten een internetverbinding. Stap voor stap hebben we eerst de verbinding geregeld. Vervolgens konden we op beide apparaten toegang tot DigiD opzetten. De enorme zucht die ze slaakte en de grote glimlach die ze me gaf zijn echt tekenend voor veel reacties die ik krijg. De opluchting was groot! We moesten er allebei om lachen. Ze had zelf al uren erop lopen zwoegen, zonder succes en nu was het eindelijk opgelost. Ze kan nu waar en wanneer ze wil bij haar Berichten-inbox en zien welke post de overheid haar heeft gestuurd.'
Wat zie jij voor toekomst voor dit programma?
'Bibliotheken worden gestimuleerd om steeds meer met dit soort hulp te gaan doen. We zitten nog in de eerste fase, maar ik denk dat het over 3 jaar een goed en professioneel loket is waar heel veel diensten samenkomen. Onze samenwerking met andere partijen in de stad en buurtteams is dan naar verwachting nog veel intensiever. En ook de terugkoppeling en communicatie naar leveranciers zoals zorgverzekeraars en Belastingdienst is dan nog verder opgezet.’
Thierry in het kort
Functie: Medewerker Digitale Basisvaardigheden
Woont in: stadsdeel Oost
Werkt: bij OBA Mercatorplein en OBA Bos en Lommer
Hobby’s: Yoga, muziek maken, reizen en psychologie
Favoriete boek: The life of Pi
Fijnste plekje in Amsterdam: het terras van het Blauwe Theehuis in het Vondelpark
Thierry Schneiders is medewerker Digitale Basisvaardigheden in OBA Mercatorplein en OBA Bos en Lommer. Hij helpt inwoners van West met vragen over de digitale wereld. Van vragen over e-mailaccounts, niet kunnen downloaden van e-books tot installeren van een app of schrijven van online sollicitatiebrieven. Niet altijd is er meteen een snelle oplossing. Maar meestal komt hij er samen met de bezoeker wel uit. Vroeg of laat komt er voor elk (digitaal) probleem een oplossing.
Meer info vind je via oba.nl/digitaal