PlusKlas editie 2 van start: schilderen, schroeven en spannende stop-motion
20 maart 2023 | Het is donderdagochtend, kwart voor negen. In OBA Slotermeer hangt een haast serene stilte. Stilte voor de storm. Want binnen een kwartier stroomt deze bibliotheek vol met in totaal 150 jonge makers, bouwers, uitvinders en ontwerpers. Het zijn leerlingen uit groep 5, 6 en 7 van de naastgelegen Burgemeester de Vlugtschool, die in de vorm van een maakcarrousel kennismaken met het aanbod van vijf culturele organisaties die zijn aangesloten bij de Mokum Maakcoalitie.
Wie vandaag enthousiast wordt, kan zich inschrijven voor de PlusKlas. In dit naschoolse traject gaan leerlingen een jaar lang elke donderdagmiddag aan de slag met creatieve technologie en maakonderwijs in de Maakplaats van OBA Slotermeer. Amira uit groep 6 heeft er in ieder geval zin in: “Ik weet niet wat we vandaag gaan doen, maar ik weet wel dat het leuk wordt!”
The Beach - kunst met monsters
In de leeszaal van OBA Slotermeer deelt workshopbegeleider David van The Beach een kaartje met ‘grappig’ erop uit aan Amira. Ontwikkelplatform The Beach biedt kinderen een plek waar ze kunnen ontwerpen, maken en samen met kunstenaars kunnen werken aan thema’s die zij belangrijk vinden. Tijdens de workshop van vandaag creëren de leerlingen kunst. Ieder kind krijgt drie kaartjes: een geel kaartje met een eigenschap, een rood kaartje met een voorwerp en een blauw kaartje met een materiaalsoort. Aan de hand hiervan maken zij hun eigen kunstwerk.
In de leeszaal van OBA Slotermeer deelt workshopbegeleider David van The Beach een kaartje met ‘grappig’ erop uit aan Amira. Ontwikkelplatform The Beach biedt kinderen een plek waar ze kunnen ontwerpen, maken en samen met kunstenaars kunnen werken aan thema’s die zij belangrijk vinden. Tijdens de workshop van vandaag creëren de leerlingen kunst. Ieder kind krijgt drie kaartjes: een geel kaartje met een eigenschap, een rood kaartje met een voorwerp en een blauw kaartje met een materiaalsoort. Aan de hand hiervan maken zij hun eigen kunstwerk.
Waar Amira druk bezig is met haar grappige berg van houtskool, is de kunst van haar buurvrouw Stella uit groep 5 een stukje duisterder. Zij mag met ‘donker’, ‘monster’ en ‘krijt’ aan de slag. Als ze klaar is, legt ze haar tekening gauw op de wisselplaat in het midden van de tafel. Hier mag een andere leerling het omruilen en verder bewerken.
Waar Amira druk bezig is met haar grappige berg van houtskool, is de kunst van haar buurvrouw Stella uit groep 5 een stukje duisterder. Zij mag met ‘donker’, ‘monster’ en ‘krijt’ aan de slag. Als ze klaar is, legt ze haar tekening gauw op de wisselplaat in het midden van de tafel. Hier mag een andere leerling het omruilen en verder bewerken.
Niet alleen kunstzinnig, maar ook licht filosofisch wordt het bij Mohamed uit groep 5. Zijn kunstwerk bestaat uit een leeg vel: “Mijn woorden waren ‘slapend’ en ‘vuur’. Een slapend vuur is uit en zie je dus niet meer.” Dit is stof tot nadenken.
Cinekid - spannende stop-motion
Alle meubels in je huis staan plots op zijn kop, of je slaapkamer is veranderd in een escape room… Er kan van alles gebeuren als je ‘s ochtends wakker wordt, voordat je naar school gaat. In de workshop van Cinekid verzinnen de leerlingen spannende verhalen, waar ze onder begeleiding van filmdocent Janneke een stop-motion film van maken. Eerst schetst iedereen een storyboard, daarna worden klei en Playmobil gebruikt om een decor te bouwen. Door foto’s te maken en deze achter elkaar te monteren, ontstaat bewegend beeld. Hazal en Assiel uit groep 7 gaat het makkelijk af: “Wij hebben echt heel veel ideeën!” In hun stop-motion film is een glansrol weggelegd voor de hond, die iedereen wakker blaft. Wil Hazal zelf graag een hond? “Nee, ik wil een kat.”
NewTechKids - een zelfrijdende robotauto
Bij de buren van NewTechKids, dat bootcamps in techniek- en informaticaonderwijs aanbiedt, scheuren inmiddels de eerste zelfrijdende voertuigen door het lokaal. Workshopdocenten Deborah en Bob leggen uit wat je allemaal nodig hebt om zo’n robotauto te bouwen: een processor, een motor en natuurlijk sensoren, die bijvoorbeeld kunnen ‘zien’ of je een obstakel tegenkomt of die gekleurde lijnen kunnen volgen.
De ogen van Benjamin uit groep 6 gaan sprankelen als hij de kist met elektronica opent. “Ik bouw thuis ook mijn eigen robot. Hij is al bijna af!” Met veel geduld legt hij zijn klasgenoot Walid, die nog niet zo veel ervaring heeft, uit welke kabels waar aangesloten moeten worden en waar er sensoren moeten worden geplaatst.
Cultura Nederland - het duurzame dozendorp
Een stukje verderop, in de workshop van Cultura Nederland, bouwen de kinderen een duurzaam dorp van dozen. Met het kindvriendelijke gereedschap van MakeDo en héél veel karton wordt er druk geplakt, gezaagd, geboord, geschroefd en weer losgedraaid. Workshopdocent Isabella laat zien hoe je je huis zo duurzaam mogelijk kunt maken, bijvoorbeeld door tochtstrips of zonnepanelen te plaatsen. Lina en Lifanur uit groep 6 vinden het een hele klus, maar beginnen toch maar met de dakisolatie. “We voelen ons nu echte werkers!”
Juf Anke, die lesgeeft aan groep 6, vindt techniekonderwijs heel belangrijk. “Er is meer op de wereld dan rekenen en taal. Kinderen moeten kunnen leren hoe dingen werken, ook digitaal, en moeten alle vaardigheden aangeboden krijgen die in deze eeuw belangrijk zijn. Dat hoort er heel erg bij.”
Designathon Works - ontwerpen met emoties
“Wat is een emotie? En waar voel je die?” Emer is oprichter van Designathon Works, een organisatie die kinderen wereldwijd leert een betere wereld te ontwerpen door middel van maakonderwijs en design thinking. Vandaag gaat zij samen met Maakplaats-coach Remko en de leerlingen aan de slag om iets te ontwerpen dat je helpt bij een moeilijke emotie. Bijvoorbeeld iets dat je blij maakt als je verdrietig bent, of iets waar je aan kunt friemelen als je je druk voelt.
Voor Yusuf uit groep 6 is het direct duidelijk waar hij zijn emoties voelt: “Van teveel denken krijg je hoofdpijn!" Met een hoofd vol ideeën én een goodiebag met maakmaterialen, waaronder een LED-lampje, luciferdoosje en verschillende stoffen, gaat Yusuf aan de slag. Hij bouwt zijn eigen auto die kan veranderen in een vliegtuig. “Daar word ik blij van!”
Adaeze uit groep 6 vindt het leuk om iets te doen wat je thuis en op school niet zo snel doet. “Ik vind dat we meer creatief bezig moeten zijn op school. Misschien ben jij degene die iets heel nieuws bedenkt of uitvindt, zoals de computer. Je kunt de nieuwe Einstein worden!”
Ook juf Ebru is enthousiast over de PlusKlas. Ze geeft les aan groep 5 en ziet in haar klas dat het niet vanzelfsprekend is dat kinderen thuis in aanraking komen met technologie. “Daarom is het belangrijk dat we hen dat wel aanbieden. Kinderen ontdekken een nieuwe hobby of een talent bij zichzelf. Ik zie kinderen die zwak zijn in taal of rekenen hier excelleren. Dat heeft ze een goed gevoel over zichzelf - hier ben ik wél goed in!”
Op 23 maart startte de tweede editie van Plusklas voor elk kind in de Maakplaats in OBA Slotermeer. PlusKlas voor elk kind is een samenwerking tussen de Mokum Maakcoalitie en de Burgemeester de Vlugtschool, en komt tot stand met steun van Stadsdeel Nieuw-West / Gemeente Amsterdam. De Mokum Maakcoalitie bestaat uit: OBA, de Waag, Pakhuis de Zwijger, Hogeschool van Amsterdam. NEMO Science Museum, Cinekid, The Beach, Designathon Works, Lekkersamenklooien, NewTechKids, Cultura Nederland, Next Nature Network en de W&T kennismakelaars van de gemeente Amsterdam.