Cookies op deze website
Met cookies houden we informatie bij over je bezoek. We verzamelen deze informatie om de gebruikservaring te verbeteren. Je kunt je toestemming altijd weer intrekken.
In 2017 zijn we gestart met Maakplaats 021, een initiatief van de OBA, de Waag, Pakhuis de Zwijger en Hogeschool van Amsterdam. In de afgelopen vijf jaar hebben we gezamenlijk mooie maakprogramma's opgezet; educatieve programma's rondom Kunst, Wetenschap en Technologie voor scholen én programma's voor kinderen na schooltijd die plaatsvinden in de tien maakplaatsen verspreid over de stad.
In die eerste periode hebben we samengewerkt met steeds meer partners die ieder hun unieke expertise en mensen met zich meebrachten. Zo zijn bijzondere samenwerkingen en programma's voor kinderen ontstaan. Hoe die eerste vier jaar zijn verlopen kun je lezen in ons Maakazine #2.
Onze partner HvA heeft onderzoek gedaan naar ‘Leren in Maakplaats 021’.
Lees hier het onderzoeksrapport.
We hebben de overtuiging dat maakonderwijs de toekomst is en kinderen en jongeren de vaardigheden biedt die onmisbaar zijn in het vormgeven van een nieuwe wereld. Vanuit deze overtuiging hebben we nu de Mokum Maakcoalitie opgezet.
Wij zijn: OBA, de Waag, Pakhuis de Zwijger, Hogeschool van Amsterdam. NEMO Science Museum, Cinekid, The Beach, Designathon Works, Lekkersamenklooien, NewTechKids, Cultura Nederland, Next Nature Network en de W&T kennismakelaars van de Gemeente.
Samen nemen we onze verantwoordelijkheid om een leeromgeving te creëren waar alle jonge Amsterdammers hun creatieve, sociale, culturele, digitale en techn(olog)ische vermogens kunnen ontwikkelen.
Maakonderwijs spreekt nieuwsgierigheid en verwondering aan, stelt kinderen in staat te ontdekken en te onderzoeken, kritisch te kijken, te bevragen en te maken; het stimuleert verbeeldingskracht, technische skills, creatieve ideevorming en samenwerking.
De Mokum Maakcoalitie kan van betekenis zijn voor de basisscholen in Amsterdam. Zij kan zorgen voor werkdrukverlaging bij leerkrachten en het nijpende probleem van het lerarentekort verlichten. Op het vakgebied van techniek, wetenschap, burgerschap en kunst kan zij een structurele aanpak bieden die toekomstbestendig is.