Boekenblog Boekendienst aan Huis
Voor u denkt, eindelijk, naast de thuisservice van het grootwinkelbedrijf of de wekelijkse bezorging van de groententas nu ook een Boekenbezorgdienst, nee. Die moet er misschien wel komen! Dit blog gaat over de bezorgservice voor volwassenen die langer dan 3 maanden niet in staat zijn zelf naar een van de vestigingen van de OBA te komen, en niet in een woonzorgcentrum wonen waar de OBA een uitleendienst verzorgt. Zij krijgen 1 maal per maand op een vaste dag, een hoeveelheid boeken naar wens thuisbezorgd
De Boekendienst aan Huis, twee OBA-medewerkers, regelt dit al jaaaaaren voor alle bij de OBA aangesloten bibliotheken. Trinet Hoefsloot, medeauteur van dit blog, doet dit werk met veel plezier. Precisie,boeken- en klantenkennis maken haar bij uitstek geschikt voor dit werk.
Aanmelding en uitzoeken
De kosten voor deze bezorgservice zijn hetzelfde als voor een normaal lidmaatschap van de bibliotheek. De boeken die bijeengezocht zijn voor de verschillende klanten, worden per deel van de stad in kratten vervoerd en door een transportbedrijf bij de klanten thuis afgeleverd. In principe worden er via de Boekendienst alleen boeken uitgeleend. Bij uitzondering kan men maximaal 3 luisterboeken lenen, omdat de luisterboekencollectie klein is. Maar drie, dat klinkt toch niet slecht!
De mensen die gebruikmaken van deze service zijn zeer dankbaar en laten dat ook regelmatig blijken per telefoon, e-mail en kerstkaart. Er zijn er die nu en dan iets lekkers meegeven met de boeken die terugkomen; dit deelt Trinet vanzelfsprekend met andere medewerkers. Overigens kregen we in de jaren ‘70,’80 in de filialen geregeld snoep en koek van dankbare klanten -we hebben dit met het oog op onze gezondheid weten te verminderen, maar leuk was het wel!
Als iemand zich aanmeldt voor de Boekendienst, dan geeft zij/hij op wat haar/zijn wensen zijn ten aanzien van genres, auteurs en non-fictie.De keus is vervolgens tussen boeken in gewone druk of grootletterdruk. Gelukkig bestaat er ook een kleine collectie non-fictie in grote letter. Er zijn gebruikers die iedere maand een wensenlijst met specifieke titels opgeven: met een dergelijke lijst gaat een van de twee medewerkers die de service verzorgen dan langs de kasten en zij plaatst indien nodig een gratis reservering.
Bijzondere vragen!
Sommige klanten van de Boekendienst hebben zeer bijzondere wensen: bijvoorbeeld de vertaling van een titel en dan vertaald door een bepaalde vertaler. Of filosofisch getinte essays. Ze lijken wat dat betreft precies op “gewone” OBAleden! Trinet kreeg zelfs een keer de vraag naar een zo groot, dik en zwaar mogelijk boek: dat werd een boek over Aziatische kunst.
Dezelfde klant vroeg naar een boek over steigerbouw omdat zijn woning aan de buitenkant werd opgeknapt. Helaas was het niet leverbaar, want hoe men een steiger bouwt is te vinden op internet en de handleidingen zullen uitsluitend voor desbetreffende bedrijven zijn. Een andere leuke wens : iedere maand een detective zonder criminaliteit. Ze bedoelt: geen detectives/thrillers waarbij het bloed van de bladzijden spat en/of thrillers met veel oorlog, spionage en bendes. Dan komen we uit bij Agatha Christie, Patricia Wentworth en Lilian Braun (van De kat die….) die moorden zonder geweld.
Geduld en betrokkenheid
De meeste klanten van de boekendienst zijn op leeftijd ; regelmatig verhuist iemand naar een verzorgingshuis. Soms nogal onverwacht en zonder het door te (kunnen) geven aan de bibliotheek. Dan gaat Trinet als een geweldloze detective te werk om er achter te komen of de boeken die deze klant nog in bezit heeft weer terug kunnen komen naar de OBA. Klanten overlijden ook. Heeft de persoon in kwestie geen nabestaanden, dan kost het vrij veel moeite om de nog uitgeleende boeken weer terug te krijgen. Als het om bijzondere boeken gaat, bijvoorbeeld uit het magazijn van de OBA, dan gaat Trinet dat werk niet uit de weg, hoe naar het ook is. Het gaat om titels waar de OBA slechts 1 exemplaar van heeft en nauwelijks nog verkrijgbaar, zoals een boek over Wittgenstein door W.F. Hermans.
Bij het, meestal telefonische, contact met de gebruikers van de boekendienst is het van belang om geduldig te luisteren. Het komt voor dat een gebruiker even haar/zijn verhaal kwijt moet. Bibliotheekwerk is ook een vorm van maatschappelijk betrokken werk en zeker het werk voor de boekendienst aan huis.
Trinet Hoefsloot, Leo Willemse.
PS: De OBA dienstverlening via woonzorgcentra is ook een Boekenblog waard, dat komt zeker!